15 Jan 2011

Permulaan yang baru

Bismillahi rahmanirahim~

10 Januari 2011 lepas adalah hari pertama masuk ke lapangan klinikal yang seterusnya, iaitu Pediatrik. Dugaan yang datang, dalam bentuk dan cara yang lain pula. Jujurnya, banyak yang kena refresh-kan knowledge, memandangkan sudah 1 tahun setengah meninggalkan lapangan ini. Apa yang saya perlu belajar dan perbaiki termasuklah assessment dan treatment yang patut diaplikasikan, macam mana nak handle patient yang terdiri dari pelbagai diagnosis dan berdepan dengan cabaran yang tak diduga...yang mana diri sendiri tak tahu.

Sudah 1 minggu berada di Pediatric Inpatient, yang mana merangkumi Pediatric ICU, Pediatric Oncology dan General Pediatric Ward. Tak lupa juga Maternal Hospital; saya dan therapist incharge akan ke sana untuk bayi yang baru menjengah dunia. Kebanyakan bayi di situ, ada yang lahirnya premature - low body weight, treatmentnya lebih kepada Infant massage, untuk menstimulasikan tumbesaran bayi tersebut. Jika bayi yang mengalami hydrocephalus - bermasalah untuk sucking (yang mana sucking adalah salah 1 primitive reflex untuk bayi), treatment yang diaplikasikan adalah oral motor stimulation; fokus kepada untuk menstimulasikan sucking bayi tersebut. Sangat menarik dan menyentuh hati ketika berada di sini.

Sebenarnya, dalam tempoh seminggu itulah, perasaan down, terasa kecewa dengan diri sendiri, berdasarkan performance dalam minggu ini. Patut bermuhasabah diri.



"Kadang-kadang manusia mudah putus asa akan rahmat Allah sebelum melakukan sesuatu, kadang-kadang manusia terlalu mahukan yang terbaik tanpa berusaha yang terbaik, kadang-kadang manusia jahil dalam ilmunya tanpa berusaha memperbaikinya, ingatlah kebekatan dalan hidup ini perlukan hijrah ke arah yang makruf.

Segala hijrah yang kita lakukan ke arah yang baik pasti Allah berkati. Rasulullah S.A.W pernah bersabda, 'Sebaik-baik manusia itu adalah yang bermanfaat'. Dan untuk menjadi orang yang bermanfaat, tidak semestinya kita perlu jadi orang yang berjaya, bekerjaya dan berpengaruh".

Nota kaki: Moga esok lebih baik dari hari in. Misi - study, refresh knowledge, apply dan...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...