14 Oct 2012

Minat - Bahasa Jepun

Bismillahi rahmanirahim~

Saya amat meminati drama Jepun sejak tamat sekolah rendah lagi. Apabila memasuki sekolah menengah, tak sangka pula, kami perlu memilih pelajaran untuk bahasa asing. Jadi, dengan senang hati, saya memilih bahasa Jepun sebagai subjek bahasa asing saya. 

Permulaanya, disebabkan homesick yang agak teruk, semua pelajaran saya merosot termasuk bahasa Jepun.  Sensei (cikgu) sangat marah pada ketika itu, bukan disebabkan markah saya yang rendah, tapi kerana tak dapat mengingati huruf-huruf Hiragana (huruf basic bagi bahasa Jepun). 

Sejak itu, saya tanamkan azam, tekad untuk belajar bersungguh-sungguh (mungkin sebab segan kena tegur depan kelas). Kiranya teguran ini membina bagi saya. Bukan subjek bahasa Jepun sahaja. Hasilnya, markah tertinggi yang pernah saya perolehi adalah 99%. Pernah menyertai kawan-kawan, di mana kami dibawa oleh sensei-sensei ke Festival Jepun, dikenali sebagai Bon Odori. Ok, itu pengalaman manis tentang bahasa Jepun. 

Pengalaman pahit pun ada..hehe. Saya failed Japanese Language Proficiency Test (JLPT) dengan kurangnya 10 markah daripada kiraan markah lulus. Down juga untuk beberapa lama. Even sensei saya pun sedih. Bukan sebab saya seorang. Daripada 11 orang yang mengambil ujian ini, hanya 6 orang saja yang lulus (tak berapa ingat sebenarnya). Test itu pun sebenarnya tak sempat nak ber-study. Hujung tahun pulak. Saya sendiri sibuk dengan tuition berbayar untuk SPM. 

Ok la. Cerita lama. Cuma saya excited sikit dari semalam. Saya terjumpa lagu yang saya cari-cari sejak tahun lepas, OST untuk drama Jepun. Sehingga ke hari ini, saya masih meminati drama Jepun berbanding Korea. Kenapa? Drama Jepun lebih realistik, semangat kekeluargaan yang tinggi dan lebih banyak nilai-nilai murni (sopan, bermotivasi tinggi). Ini video lagu yang saya katakan. Menarik!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...