29 Oct 2012

Review: Majalah comel, kompak tapi bermanfaat

Bismillahi rahmanirahim~ 

Assalamualaikum w.b.t.

Kali ini, saya akan berkongsi tentang satu majalah comel yang saya baru temui beberapa minggu lepas. Majalah yang saya cari-cari selama berbulan-bulan.
JOM!
Sebenarnya, majalah JOM! berkisarkan tentang dakwah, usrah, tarbiyah. Macam kita boleh lihat pada gambar di atas. Tagline, "Dakwah itu Mudah - Bukan sekadar kewajipan tetapi gerakan yang menghidupkan!". 

Saya pasti, sekarang ramai dah kenal apa itu usrah. Cuma tak begitu mengenali maksudnya sedalam yang mungkin. Saya tak terkecuali. Walaupun pernah mengikuti usrah dan menyertai daurah, sebenarnya banyak yang saya tak tahu. Apa yang pasti, saya boleh simpulkan..jika kita tak mengenali sesuatu daripada akar umbinya, kita mungkin tak mencintainya sepenuh jiwa. 

Usrah juga begitu. Seperti mana elemen-elemen asasnya yang perlu diketahui, untuk mengalir seiring bagi mengukuhkan ikatan usrah:
  1. Taaruf (perkenalan)
  2. Tafahum (memahami)
  3. Takaful (bantu-membantu)
Jadi, bagi mereka yang betul-betul ingin mengenali apa itu usrah..saya cadangkan, bacalah majalah comel ini. Memang betul-betul kompak, tapi sarat dengan ilmu. Jujurnya, ilmu saya tentang usrah juga masih sedikit dan cetek. Setelah membaca majalah ini, sedikit sebanyak, dapat membantu diri yang kekurangan ilmu ini.

Syabas kepada team JOM! yang berusaha menyediakan metod dakwah dalam bentuk tulisan! Sangat bermanfaat buat masyarakat hari ini! 

Nota kaki:

  1. Insyaallah, saya juga akan mencari kembali..arah tuju saya :D
  2. Akan update entri ini. Insyaallah!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...